Το Βερολίνο πηγαίνει το θέμα υποδομές ποδηλάτου ακόμα πιο μακριά…
Με εναν επαναστατικό, στεγασμένο ποδηλατόδρομο, το project Radbahn, το Βερολίνο προτεiνει να αλλάξει την εικόνα της πoλης.
Από τον Σπύρο Παπαγεωργίου, εκδότη του περιοδικού MBike
Ευκολία, ασφάλεια και προστασία από τις καιρικές συνθήκες είναι το τρίπτυχο πίσω από την ιδέα της δημιουργίας ενός στεγασμένου ποδηλατοδρόμου 9 χιλιομέτρων που θα ενώνει το δυτικό με το ανατολικό Βερολίνο.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά έξυπνο σχέδιο το οποίο εκμεταλλεύεται το χώρο κάτω από τη σιδηροδρομική γραμμή U1, προσφέροντας έναν ποδηλατόδρομο με προστασία από τη βροχή και τις καιρικές συνθήκες σε μερικές από τις πιο ζωντανές γειτονιές της πόλης.
Οι εμπνευστές του Radbahn πιστεύουν πως με την υλοποίηση του σχεδίου, οι κάτοικοι θα χρησιμοποιούν ακόμη περισσότερο το ποδήλατο αφού θα έχουν δημιουργηθεί ασφαλείς και ευχάριστες προϋποθέσεις για τη χρήση του.
Το παράδειγμα της Κοπεγχάγης και του Άμστερνταμ
Όποιος έχει ποδηλατήσει στο Άμστερνταμ ή την Κοπεγχάγη αντιλαμβάνεται πως η επιτυχία τους έγκειται στο γεγονός πως όχι μόνο αναγνωρίζουν το δικαίωμα των πολιτών να χρησιμοποιούν το ποδήλατό τους αλλά τους προσφέρουν και όλες τις δυνατές ευκολίες γι’ αυτό. Οι δρόμοι καθαρίζουν αμέσως από το χιόνι – πριν ακόμη από τους δρόμους για τα αυτοκίνητα – οι ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα στα φανάρια και η πόλη ολόκληρη είναι σχεδιασμένη για την εξυπηρέτηση του ποδηλάτου.
Αυτό είχαν στο μυαλό τους οι εμπνευστές της συγκεκριμένης πρότασης οι οποίοι, πολύ δικαιολογημένα, υποστηρίζουν πως αν παρέχεις τις προϋποθέσεις, οι πολίτες θα επιλέξουν το ποδήλατο.
“Μέσα από την παρουσίαση του Radbahn στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε και άλλες παράλληλες δραστηριότητες με αφορμή την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου: μια βόλτα στο κανάλι, ένα καφέ στο πάρκο ή μια μπύρα. Σκεφτόμαστε επίσης τη δημιουργία ειδικών σταθμών σέρβις για ποδήλατα.
Η αλήθεια είναι πως είμαστε ενθουσιασμένοι από την αποδοχή του Radbahn. Το δημοτικό συμβούλιο το αγκάλιασε αμέσως και ήδη συμφώνησε να γίνει μια μελέτη για τη δημιουργία του έργου. Εξάλλου αν τώρα δεν αρχίσουμε να προάγουμε τη χρήση μέσων μετακίνησης που μειώνουν τις εκπομπές καυσαερίων, πότε θα το κάνουμε; Θέλουμε να γίνει το Βερολίνο η πρώτη πόλη στη χρήση ποδηλάτου στην Ευρώπη”, δηλώνουν οι εμπνευστές της ιδέας.
Το πιο καλό με την ιδέα του Radbahn είναι πως το 80% περίπου της διαδρομής είναι ήδη έτοιμο προς χρήση. Το μόνο που χρειάζεται για την έναρξη λειτουργίας της είναι η υπερπήδηση κάποιων μικρών εμποδίων – όπως η δημιουργία κάποιων γεφυρών και η αλλαγή της ροής της κυκλοφορίας.
Ύστερα από το Παρίσι, του οποίου η Δήμαρχος ανακοίνωσε ήδη πως στοχεύει να κάνει την πόλη της, πόλη του ποδηλάτου, τώρα και το Βερολίνο δηλώνει πως έχει τους ίδιους στόχους. Το μόνο που έχουμε να τους ευχηθούμε είναι καλή επιτυχία!
Φωτογραφίες: www.radbahn.berlin