Μάθημα από A-Θ

1Άλεν
Τύπος βίδας με βυθισμένη κεφαλή που βιδώνεται με εξαγωνικό κλειδί. Οι περισσότερες βίδες σε ένα ποδήλατο είναι τύπου άλεν και ο λόγος είναι απλός: Η κεφαλή της βίδας αντέχει πολύ περισσότερο σε σχέση με τις απλές βίδες.

Αλυσίδα
Η αλυσίδα επιτρέπει τη μετάδοση της κίνησης από το δισκοβραχίονα στον πίσω τροχό. Η αλυσίδα πρέπει να είναι πάντα καθαρή και λιπασμένη ώστε να αποδίδει το μέγιστο των δυνατοτήτων της. Μετά από ορισμένη χρήση η αλυσίδα φθείρεται. Τότε έρχεται η στιγμή της αντικατάστασής της.

Άξονας
Οι άξονες είναι κινητοί και τα άκρα τους ασφαλίζουν πάνω στο πιρούνι ή στο πλαίσιο ώστε να μένει η ρόδα στη θέση της. Υπάρχουν άξονες σε διάφορες διαμέτρους, ανάλογα με τη χρήση και το είδος του ποδηλάτου. Οι μεγαλύτεροι είναι αυτοί με διάμετρο 20 χιλ.

Γεωμετρία
Οι γωνίες και το μήκος των σωλήνων καθορίζουν τη γεωμετρία ενός ποδηλάτου. Η γεωμετρία καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και τη θέση οδήγησης. Οι διαφορετικές λογικές που ακολουθούνται στη γεωμετρία, καθώς και η επιλογή των υλικών ρυθμίζουν τη συμπεριφορά ενός σκελετού κατά τέτοιο τρόπο που είναι αδύνατον να πετύχουμε με αλλαγές στα περιφερειακά και στα ανταλλακτικά ενός ποδηλάτου. Γι’ αυτό και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν διαλέγουμε ένα ποδήλατο.

Γρανάζι
Εννοούμε τα μπροστά ή πίσω γρανάζια δηλαδή τα φύλλα του δισκοβραχίονα ή τα φύλλα της κασέτας. Κάθε γρανάζι έχει και άλλο αριθμό δοντιών που καθορίζει τη σχέση μετάδοσης.

Δίσκος
Ο μεταλλικός δίσκος πάνω στον οποίο ακουμπούν τα τακάκια ενός δισκόφρενου. Οι δίσκοι έχουν διάμετρο από 140 έως 203 χιλ.

Δισκοβραχίονας
Το ανταλλακτικό που αποτελείται από τους βραχίονες και τους δίσκους. Ενώνεται με το πλαίσιο μέσω της μεσαίας τριβής και μέσω της αλυσίδας και μεταφέρει την ενέργεια του αναβάτη στον πίσω τροχό. Υπάρχουν δισκοβραχίονες με ένα, δύο και τρεις δίσκους. Για κάποιες εταιρίες το «αστέρι» (το ανταλλακτικό που πάνω του βιδώνονται οι δίσκοι) είναι ενσωματωμένο στους βραχίονες, για κάποιες άλλες όχι. Οι βραχίονες μπορεί να είναι από αλουμίνιο ή ανθρακονήματα. Για τα περισσότερα μοντέλα είναι κοίλοι εσωτερικά ώστε να είναι ελαφρύτεροι.

Δισκόφρενα
Φρένα που βασίζονται σε τριβή των τακακιών πάνω σε μεταλλικούς δίσκους. Οι δίσκοι βιδώνονται (ή συγκρατούνται) πάνω στο κέντρο του τροχού και η εφαρμογή της δύναμης πέδησης δεν έχει καμία σχέση με το στεφάνι. Τα δισκόφρενα είναι δύο τύπων: μηχανικά με συρματόσχοινο και υδραυλικά με ειδικό υγρό μέσα στα καλώδια. Σήμερα βρίσκουμε δισκόφρενα σε όλους τους τύπους ποδηλάτων ακόμα και σε ποδήλατα δρόμου .

Εκτροχιαστής
Διακρίνεται σε εμπρόσθιο και οπίσθιο και είναι το ανταλλακτικό που είναι υπεύθυνο για την κίνηση της αλυσίδας μεταξύ των γραναζιών. Για τους χομπίστες δεν είναι απαραίτητο να έχουν ό,τι καλύτερο κυκλοφορεί, αλλά όπως και να το κάνουμε το «καλό» αλλάζει σχέσεις πιο γρήγορα και πιο γλυκά.

Ελαστικά 
Το προφανές κρύβει πίσω του πολλά μυστικά. Υπάρχουν ελαστικά tubeless, με σαμπρέλα και μπουαγιό ανάλογα με το τι προτιμούμε. Το κάθε είδος έχει τα δικά του πλεονεκτήματα (ασφάλεια και κύληση, ευκολία στη χρήση, ταχύτητα). Ξεκινήστε με τα ελαστικά που προτείνει ο κατασκευαστής του ποδηλάτου σας και όταν έρθει η ώρα να τα αντικαταστήσετε επιλέξτε τα καλύτερα που μπορείτε να αγοράσετε. Κάνουν διαφορά.