Τα 10 λάθη των αρχαρίων και πώς να τα αποφύγετε!

1Πηγή: MBike

Νέος είμαι, θα μάθω!
Ωραίο το καινούργιο ποδήλατο, ωραία και η απόφαση να το χρησιμοποιείς. Υπάρχουν όμως μερικά βασικά λάθη που κάθε “αρχάριος” χρήστης ποδηλάτου θα μπορούσε να αποφύγει για να γίνει η ζωή του πιο εύκολη.

 

Ξεκινάμε λοιπόν με τα 10 πιο βασικά:

  1. Το μέγεθος μετράει
    Πρωταρχικός παράγοντας επιλογής ποδηλάτου δεν είναι το… χρώμα αλλά το μέγεθος! Επιλέγω ανάλογα με το ύψος μου χωρίς να… κλέβω! Όχι, αν είσαι 1.74 δεν φαίνεσαι 1.78 και δεν έχεις ανάγκη από Large ποδήλατο! Εμπιστευθείτε το ποδηλατικό κατάστημα που θα σας κάνει τουλάχιστον μία μέτρηση κι όχι εκείνο που θα σας προτείνει… ό,τι έχει στην αποθήκη γιατί “κάνει αυτό”.
  1. Η θέση στο ποδήλατο
    Όσο σημαντικό είναι το μέγεθος, εξίσου σημαντικό είναι και να βρείτε την ιδανική σας θέση στο ποδήλατο. Άλλοι έχουν μακριά χέρια, άλλοι φαρδείς ώμους, άλλοι κοντά πόδια. Η θέση της σέλας, η απόσταση από το τιμόνι, το ύψος του τιμονιού, το πλάτος του τιμονιού, το μήκος του δισκοβραχίονα είναι όλα θέματα που πρέπει να ληθφούν σοβαρά υπόψη.
  1. Τα γόνατα στο σαγόνι…
    Είναι λογικό αν έχει κάποιος καιρό να κάνει ποδήλατο, στην αρχή να αισθάνεται μια μικρή ανασφάλεια και να θέλεια να “πατάει γερά” στο έδαφος. Η αλήθεια είναι πως όταν είμαστε σταματημένοι στο δρόμο δεν καθόμαστε πάνω στη σέλα γιατί απλώς το ποδήλατο δεν είναι “μηχανάκι” και τα πόδια πρέπει να τεντώνουν ελαφρά για να γίνεται η κίνηση ολοκληρωμένα. Η ιδανική θέση οδήγησης στην πόλη (με απλά παπούτσια) είναι εκείνη που όταν το πέλμα βρίσκεται στο πετάλι και στην πιο κάτω θέση, το γόνατο είναι σχεδόν τεντωμένο. Με δεδομένο αυτό, μόλις αρχίσετε να εξοικειώνεστε με το ποδήλατό σας, αυξήστε σταδιακά το ύψος της σέλας – χωρίς υπερβολές. Όπως δεν πρέπει τα πόδια να ακουμπούν στο τιμόνι έτσι και δεν πρέπει να “αγωνίζεστε” για να φτάσετε τα πετάλια.
  1. Προσοχή στο δρόμο
    Το ποδήλατο είναι μέσο μετακίνησης και είναι τεράστιο λάθος που δεν απαιτούνται κάποια βασικά μαθήματα οδήγησης στο Δημοτικό για όλους. Όσο κι αν είναι απλό στη χρήση, κινείται με ταχύτητες που φτάνουν τα 20χλμ./ώρα σε δρόμους με αυτοκίνητα και άλλα μέσα μετακίνησης. Άρα είναι τουλάχιστον ανεύθυνο να μη γνωρίζει κάποιος τους κανόνες του ΚΟΚ και να μην είναι ιδιαίτερα προσεχτικός.
    Κινούμαστε δεξιά αλλά όχι “κολλητά” στο πεζοδρόμιο, ώστε να έχουμε λίγο ακόμη χώρο αν κάτι πάει στραβά. Δεν ποδηλατούμε σε δυάδες, τριάδες κλπ σε κεντρικούς δρόμους. Τηρούμε τον ΚΟΚ και δίνουμε προτεραιτότητες όπου απαιτείται ενώ παράλληλα είμαστε πολύ προσεχτικοί ακόμα κι εκεί που έχουν οι άλλοι. Οι πεζοί πάντα προηγούνται! Πάντα κάνουμε σήμα σηκώνοντας το αντίστοιχο χέρι όταν πρόκειται να αλλάξουμε πορεία. Ρίχνουμε τακτικές ματιές πάνω από τον ώμο για το τι γίνεται πίσω. Ξεκινήστε με μικρές βόλτες στη γειτονιά και μετά βγείτε σε δρόμους με μεγάλη κυκλοφορία, ώστε να έχετε προλάβει να εξασκηθείτε και να συνηθίσετε σε όλα τα παραπάνω. Και, προπάντως, μην κοιτάτε “τη ρόδα” αλλά να βλέπετε εκεί που “θέλετε να πάτε”.
  1. Αν το αφήνεις, θα σε αφήσει
    Το ποδήλατο θέλει σέρβις και οι διακοπές θάλασσα. Αποτελείται από μηχανικά μέρη τα οποία πρέπει να τα ελέγχει ειδικός για την καλή τους λειτουργία σε τακτά χρονικά διαστήματα. Τα ελαστικά πρέπει να είναι φουσκωμένα καλά και σε καλή κατάσταση, τα φρένα να λειτουργούν, οι ταχύτητες επίσης – όσο λιγότερες τόσο καλύτερα – και όλα τα μέρη που χρειάζονται λίπανση να την έχουν. Επίσης πρέπει να είναι καθαρό όχι μόνο γιατί είναι πιο όμορφο αλλά και για να είστε σε θέση να βλέπετε αμέσως πιθανά προβλήματα.
    Επίσης, είναι το “εργαλείο” σας. Ρίχνετε μια προσεκτική ματιά πριν από κάθε βόλτα. Ρωτήστε το κατάστημα από το οποίο το αγοράσατε ή το συντηρείτε για μια βασική ρουτίνα ελέγχου πριν κάθε βόλτα.
  1. Πιές πριν διψάσεις και φάε πριν πεινάσεις
    Αν κάνετε απλώς διαδρομές στην πόλη, μάλλον δεν έχετε ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες. Αν όμως βγείτε για μια μακρινή βόλτα με φίλους, τότε υπολογίστε πως πρέπει να πίνετε νερό κάθε μισή ώρα και να τρώτε κάτι ελαφρύ (μια μπουκιά από κάτι) μετά την πρώτη ώρα περίπου. Αλλιώς ξεκινά η υπογλυκαιμία, οι ζαλάδες, χάνετε τη δυνατότητα συγκέντρωσης και ξαφνικά από χαρά και κέφι η βόλτα με το ποδήλατο γίνεται… επικίνδυνες αποστολές.
  1. Φούιτ κι έμεινες
    Το ποδήλατο έχει λάστιχα και τα λάστιχα σκάνε. Για να μη “σκάσετε” κι εσείς από το κακό σας, ακολουθήστε τους εξής απλούς κανόνες: Τα λάστιχα πρέπει να είναι πάντα καλά φουσκωμένα (στο πλάι τους θα βρείτε την πίεση σε psi και bars που συνιστά ο κατασκευαστής). Πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση (αυτό μπορεί να σας το επιβεβαιώσει το κατάστημα που κάνετε σέρβις και, οπωσδήποτε, πρέπει να είναι καλής ποιότητας. Μην κάνετε τσιγγουνιές εδώ! Με λίγα χρήματα (δηλαδή 30 ευρώ ας πούμε) αποκτάτε ένα ζευγάρι ελαστικά σημαντικά καλύτερο από αυτό που φοράει ένα οικονομικό ποδήλατο. Και, τέλος, ποδήλατο χωρίς τρόμπα και μπαλώματε ή έξτρα σαμπρέλα δεν εννοείται (και φυσικά να ξέρετε να κάνετε και τη διαδικασία…) Αλλιώς επιλέξτε ένα σπαστό και έχετε πάντα μαζί σας και μερικά ψιλά για ταξί!
  1. Πάω καλά για Αυστραλία;
    Πήρες ποδήλατο, είσαι χαρούμενος, είσαι αισιόδοξος, είσαι νέος, είσαι ωραίος… δεν αρκεί αυτό για να κάνεις το γύρο του κόσμου από την πρώτη κιόλας εβδομάδα. Αυξάνετε σταδιακά τα χιλιόμετρα και μην κάνετε υπερβολές. Τρία χιλιόμετρα στην αρχή, πέντε στη συνέχεια, δέκα μετά και αυξάνετε σταδιακά. Μαζί με την εξοικείωση με το ποδήλατο, το δρόμο, τις δυνάμεις σας έρχονται και οι γνώσεις για όλα όσα αναφέραμε πιο πάνω.
  1. Το ποδήλατο φταίει για όλα…
    Θεωρούμε ως δεδομένο πως το ποδήλατο που επιλέξατε είναι… ποδήλατο και στοιχίζει περισσότερο από ένα ζευγάρι παπούτσια… Σε γενικές γραμμές υπολογίστε ότι αν το ποδήλατό σας στοιχίζει συνολικά λιγότερο από… 20 κοκτέιλ στο μπαρ της γειτονιάς σας, 10 εισιτήρια parking αυτοκινήτου και 20 λίτρα βενζίνη (δηλαδή περίπου 300 ευρώ) δεν μπορείτε να “στηριχτείτε” επάνω του. Αν όμως επενδύσατε σε ένα οικονομικό μεν, λογικό δε, ποδήλατο τότε μόλις ξεκινήσατε μια σχέση αγάπης και πάθους που θα ομορφύνει σημαντικά τη ζωή σας.
    Προφανώς τα χρήματα που δώσατε είναι ανάλογα με το τι απαιτήσεις έχετε από αυτό – με 300 ευρώ δεν μπορείτε να τρέξετε σε αγώνες ΜΤΒ αλλά μπορείτε θαυμάσια να κινηθείτε στην πόλη. Αν ο σκοπός σας ήταν ο πρώτος, μάλλον θα απογοητευθείτε. Αν όμως είναι ο δεύτερος… το ποδήλατό σας θα γίνει το δικό σας προσωπικό όχημα μετακίνησης που θα σας μεταφέρει με στυλ και ασφάλεια, οικονομικά και άνετα σε κοντινούς ή πιο μακρινούς προορισμούς.
    Αν οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες – εκδρομές, ταξίδια κλπ – χρειάζεται μια πιο προσεχτική έρευνα κι εδώ είμαστε κοντά σας για να βοηθήσουμε!
  1. Μου πάνε τα κολάν;
    Το να κυκλοφορείς με κολάν στο κέντρο της πόλης είναι το ίδιο αστείο με το να πηγαίνεις σε αγώνες με σακάκι μπλέιζερ. Αν τώρα ξεκινάτε την “καριέρα” σας, μην ακούτε τους ημιμαθείς και εμπιστευθείτε την κοινή λογική! Το ποδήλατο είναι ένα μέσο μετακίνησης, απλό και βολικό. Κάτι σαν τα… πόδια μας αλλά πιο διασκεδαστικό! Όπως δεν βάζετε δρομική στολή για να πάτε για ψώνια έτσι και δεν ντύνεστε σαν πρωταθλητής του Γύρου Γαλλίας για να πάτε για καφέ στο κέντρο.
    Αν τώρα χρησιμοποιείτε το ποδήλατο για προπόνηση, εκδρομές, μεγάλες διαδρομές τότε, προφανώς, το σετάκι κράνος, κολάν, γάντια, γυαλιά, κουμπωτά πετάλια είναι απολύτως απαραίτητο.
    Αν όμως επιλέξατε ένα ποδήλατο για κοντινές βόλτες ή για μετακίνηση από και προς στη δουλειά, το μόνο που χρειάζεστε είναι… τα ρούχα σας!