Σωστή θέση οδήγησης ποδηλάτου

Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά γνωρίζοντας ποια στιγμή, από πού και πώς θα κρατήσουμε το τιμόνι, κάνει την ποδηλασία μας ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο άνετη.

Πρώτος και κύριος κανόνας άνεσης, για την αποφυγή ενοχλήσεων, είναι η συχνή εναλλαγή θέσης των χεριών στο τιμόνι!

 

 

 

Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των ποδηλάτων δρόμου ήταν και είναι τα τιμόνια τους. Αυτό το ιδιαίτερο σχεδιαστικά με κούρμπες τιμόνι άρχισε να παίρνει τη σημερινή του μορφή από τα μέσα του 19ου αιώνα. Από τότε έως και σήμερα δεν έχουν γίνει ιδιαίτερες αλλαγές καθώς από τις πρώτες κατασκευαστικές απόπειρες σκοπός του τιμονιού ήταν να προσφέρει αεροδυναμική θέση αλλά και άνεση στον αναβάτη.

Στις ημέρες μας, λαμβάνοντας υπόψη πως όλο και περισσότεροι ξεκινούν την ενασχόλησή τους με το συναρπαστικό αυτό άθλημα, δίνουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές για πώς θα τοποθετήσετε καλύτερα τα χέρια σε ένα τιμόνι δρόμου επιτυγχάνοντας παράλληλα και τη μέγιστη απόδοση σε διάφορες οδηγικές συνθήκες.

Αφού βεβαιωθούμε πως το ποδήλατο που αγοράσαμε είναι στα μέτρα μας και ρυθμισμένο σωστά, οποιαδήποτε ενόχληση στα χέρια ενδέχεται να σχετίζεται με τον τρόπο που τα τοποθετούμε στο τιμόνι, το πώς οδηγούμε και τον εξοπλισμό μας.

3 θέσεις, 3 οδηγικά στιλ

Τα drops είναι η καλύτερη θέση για γρήγορη και δυναμική οδήγηση. Καθώς είναι το χαμηλότερο σημείο, είναι και η πιο αεροδυναμική θέση, ενώ παράλληλα προσφέρει αρκετό έλεγχο λόγω του ότι αποκτάται έτσι χαμηλότερο κέντρο βάρους για τις στροφές. Τα hooks είναι η θέση πίσω από τις μανέτες των φρένων. Είναι η πιο αποτελεσματική θέση στο φρενάρισμα και η πιο ασφαλής θέση στο στρίψιμο. Κατεβαίνοντας τελείως τα drops, δεν έχουμε τον έλεγχο των φρένων και των ταχυτήτων, έχουμε όμως την πιο γρήγορη θέση για sprint και «πιάσιμο» υψηλών ταχυτήτων. Γενικότερα η θέση στο κάτω μέρος του τιμονιού, είτε από τα hooks, είτε από τα drops, χρησιμοποιείται συνήθως στις καταβάσεις, στις γρήγορες και μακράς διάρκειας στροφές, στην επιθετική θέση οδήγησης, στα σπριντ και στις αναβάσεις με δύναμη αλά Marco Pantani! Παρ’όλα αυτά χρησιμοποιείται για το 10% και λιγότερο των διανυθέντων χιλιομέτρων στο σύνολο των αναβατών.

Hoods
Το σημείο που είναι τοποθετημένες οι λεβιεδομανέτες του ποδηλάτου ή αλλιώς χούφτες.
– Τα hoods ή οι χούφτες είναι η θέση που θα περάσετε συνήθως τον περισσότερο χρόνο σας και προσφέρει αρκετή άνεση. Δεν είναι τόσο αεροδυναμική, αν και μπορεί να γίνει ως έναν βαθμό χαμηλώνοντας αρκετά τον κορμό και τους αγκώνες σας. Επιτρέπει μία πιο όρθια στάση του σώματος, ιδανική για απόλυτο έλεγχο του ποδηλάτου, αλλαγές ταχυτήτων αλλά όχι τόσο δυνατό φρενάρισμα όσο προσφέρει η θέση από αυτά. Παράλληλα είναι η καλύτερη στάση για ανάβαση με ορθοπέταλο σε στιλ Alberto Contador! Οι περισσότεροι αναβάτες περνούν 75-90% των χιλιομέτρων τους σε αυτή τη θέση.

Drops
Ή αλλιώς «καμπούρα» είναι το χαμηλότερο σημείο και εκεί που τελειώνει το τιμόνι.
Παράλληλα σημαντικό ρόλο στη σωστή οδήγηση, την άνεση και την αποφυγή τραυματισμών και ενοχλήσεων, παίρνει το να έχουμε χαλαρούς τους ώμους μας, λυγισμένους τους αγκώνες μας και οι καρποί μας να είναι όσον το δυνατόν πιο ευθυγραμμισμένοι όταν πιανόμαστε από τις μανέτες. Επίσης η επιλογή καλής ταινίας, εξασφαλίζουν τη σημασία των παραπάνω.
Ακολουθώντας αυτές τις μικρές οδηγίες σε συνδυασμό πάντα με το πώς εσείς αισθάνεστε άνετα πάνω στο ποδήλατο, έχετε εξασφαλίσει πως τα χέρια σας θα είναι πάντα στη σωστή θέση του τιμονιού.

Tops
Είναι η κορυφή του τιμονιού ή αλλιώς το πάνω μέρος της μπάρας του τιμονιού
– Τέλος, κρατώντας το τιμόνι σας από τα tops ή την κορυφή, έχετε την ιδανική θέση για μακρά, σταδιακή ανηφόρα, αλά Chris Froome, ανοίγοντας καλύτερα τους πνεύμονές σας και ενεργοποιώντας τους γλουτούς σας καθισμένοι πιο πίσω. Η θέση επιτρέπει μια άνετη εναλλακτική και πιο χαλαρή οδήγηση. Χρησιμοποιείται γενικότερα όταν ο ρυθμός είναι πιο άνετος και όπου είμαστε σίγουροι για τις οδικές συνθήκες όπως πχ. η κυκλοφορία, ο άνεμος. Σίγουρα δεν μπορείτε να φτάσετε τις μανέτες των φρένων και των αλλαγών από αυτήν τη θέση οπότε πρέπει να είστε προσεκτικοί. Είναι λιγότερο σταθερή θέση, λόγω της στενότερης τοποθέτησης που παίρνουν τα χέρια. Οι περισσότεροι αναβάτες συνήθως χρησιμοποιούν αυτή τη θέση για πιο άνετη οδήγηση και σε στιγμές χαλάρωσης, για 10% περίπου της συνολική απόστασης.