Τι πρέπει να ξέρω πριν αγοράσω κράνος;
Το κράνος είναι ένα από τα πιο σημαντικά ποδηλατικά αξεσουάρ που πρέπει να έχει και (να χρησιμοποιεί) κάθε ποδηλάτης.
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα πολύτιμο και ευάλωτο ζωτικό όργανο, το οποίο προστατεύεται μόνο από τα δέρμα και τα οκτώ οστά του εγκεφαλικού κρανίου. Ο άνθρωπος δεν είναι σχεδιασμένος για να συγκρουστεί με την άσφαλτο με 50 χιλιόμετρα την ώρα. Το να προσθέσει ένα επιπλέον προστατευτικό στο κρανίο είναι μία απίστευτα καλή ιδέα…
Πώς όμως γίνεται η σωστή επιλογή; Εκτός από το αισθητικό κομμάτι, τα βασικά χαρακτηριστικά στα οποία πρέπει να δοθεί έμφαση στην επιλογή ενός ποδηλατικού κράνους δρόμου είναι τα εξής:
Προστασία
Η πρωταρχική σημασία του κράνους είναι η προστασία, και υπάρχουν πολλές προδιαγραφές που θα πρέπει να πληροί, οι οποίες μπορεί να διαφέρουν μεταξύ των χωρών ή ηπείρων. Στις ΗΠΑ, τα κράνη πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας CPSC, στην Ευρώπη τις προδιαγραφές ασφαλείας CE και στην Αυστραλία τις προδιαγραφές ασφαλείας AS / NZS.
Τα περισσότερα κράνη κατασκευάζονται από διογκωμένη πολυστερίνη για την απορρόφηση των κραδασμών. Η «δουλειά» του κράνους είναι να «θυσιαστεί» στη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Μετά από μία δυνατή σύγκρουση το κράνος μπορεί να ραγίσει – αυτό σημαίνει πως το υλικό έκανε τη δουλειά του. Σε αυτή την περίπτωση, το κράνος δεν πρέπει να ξανά χρησιμοποιηθεί.
Σχεδόν κάθε κράνος στις μέρες μας είναι «in-moulded» – το εξωτερικό κέλυφος και το εσωτερικό προστατευτικό υλικό είναι μορφοποιημένα μαζί – για έξτρα αντοχή. Συστήματα όπως το MIPS, που συναντάμε σε ορισμένα «high end» μοντέλα, πάνε ένα βήμα παραπέρα, προσφέροντας επιπλέον προστασία έναντι της περιστροφικής ενέργειας που αναπτύσσεται σε μία σύγκρουση.
Εξαερισμός
Όταν προπονούμαστε σκληρά, το κεφάλι είναι ένα από τα μέρη που βοηθά το σώμα να ρυθμίζει τη θερμότητα. Ο εξαερισμός είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρηθεί το σώμα δροσερό καθώς οι θερμοκρασίες αυξάνονται. Ο εξαερισμός γίνεται συνήθως με τη μορφή πολλαπλών εξωτερικών οπών, ή αεραγωγών, μέσω των οποίων ο αέρας μπορεί να ρέει κατευθείαν στο κεφάλι. Σε ορισμένα hi-end μοντέλα, οι εταιρείες – για βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης – επιλέγουν σχεδίαση με λίγες έως σχεδόν καθόλου οπές, με αρνητικά όμως αποτελέσματα στον εξαερισμό.
Εκτός όμως από τις εξωτερικές οπές ή αεραγωγούς, ένα κράνος θα πρέπει επίσης να διαθέτει καλά σχεδιασμένη εσωτερική εξαέρωση – αεραγωγούς λαξευμένους στο εσωτερικό κέλυφος για να κατευθύνουν τον αέρα αποτελεσματικά στα πιο θερμά μέρη του κεφαλιού. Με αυτή τη σχεδίαση, το κράνος μπορεί να σταματήσει εύκολα την υπερθέρμανση στο κεφάλι, ακόμη και τις πιο ζεστές μέρες.
Βάρος
Όπως σε όλα τα περιφερειακά εξαρτήματα και τα ποδηλατικά είδη εξοπλισμού, το βάρος είναι ένας παράγοντας που λαμβάνεται σοβαρά υπόψιν, καθώς αποτελεί αρνητικό παράγοντα στο κομμάτι της απόδοσης. Ένα ελαφρύ κράνος, «κάθεται» αρκετά πιο άνετα στο κεφάλι και κουράζει λιγότερο τον αυχένα σε πολύωρες προπονήσεις.
Αεροδυναμική
Το κράνος επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την αεροδυναμική απόδοση. Μετά τη θέση του σώματος του αναβάτη επάνω στο ποδήλατο, το σχήμα του κράνους είναι αυτό που παίζει σημαντικό ρόλο στην αεροδυναμική αντίσταση. Αναβάτες που διαθέτουν υψηλή ευλυγισία και επιθετική θέση οδήγησης επάνω στο ποδήλατο, θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψιν το πόσο αεροδυναμικά σχεδιασμένο είναι ένα κράνος. Βέβαια, όπως προείπαμε, η αεροδυναμική σχεδίαση επηρεάζει αρνητικά σε ένα βαθμό τον εξαερισμό του κράνους (και ελαφρώς το βάρος).
Εφαρμογή – Άνεση
Το κράνος θα πρέπει να έχει μια άνετη εφαρμογή, χωρίς να είναι πάρα πολύ σφιχτό. Μια μέτρηση του μεγέθους του κρανίου, θα δώσει ένα καλό σημείο εκκίνησης. Για να το κάνετε αυτό, περάστε μια μεζούρα γύρω από την περιφέρεια του κεφαλιού, ακριβώς πάνω από τα αυτιά. Με βάση το νούμερο που θα προκύψει, μπορείτε να υπολογίσετε το μέγεθος του κράνος (S-M-L) εάν αγοράζετε πρώτη φορά.
Πριν επιλέξετε προσπαθήστε να δοκιμάσετε μοντέλα από διάφορες μάρκες. Τα κράνη δεν έχουν όλα το ίδιο σχήμα στο εσωτερικό, και ανάλογα με την εταιρεία μπορεί να είναι πιο στρογγυλεμένα, ή πιο οβάλ.
Το άρθρο είναι αναδημοσίευση από Πηγή: www.mbike.gr