Μάθημα από Π-Ω

2Παλουκόσελο
Η ντίζα της σέλας δηλαδή το ανταλλακτικό που στηρίζει τη σέλα και ενώνεται με το πλαίσιο. Yπάρχουν ποδήλατα carbon που αποτελεί μέρος του πλαισίου και το κόβουμε (προσοχή: έχετε μία μόνο προσπάθεια) στο επιθυμητό μήκος.

Πετάλια
Διακρίνονται στα συμβατικά και στα αυτόματα. Τα συμβατικά τα ξέρουμε όλοι. Τα αυτόματα έχουν υποδοχή για το σχαράκι του παπουτσιού και ακινητοποιούν τα πόδια μας πάνω τους.

Πιρούνι – ανάρτηση
Το τμήμα του ποδηλάτου που ενώνει τον εμπρός τροχό με το πλαίσιο. Στα ποδήλατα δρόμου είναι σταθερό, ενώ στα ποδήλατα βουνού κρύβει μέσα του αμορτισέρ με διαδρομές που κυμαίνονται από 80 έως 200 χιλ. στα ποδήλατα κατάβασης. Στα ποδήλατα δρόμου το υλικό επιλογής είναι, φυσικά, τα ανθρακονήματα.

Ποτήρια
Τοποθετούνται πάνω και κάτω από το κούτελο και επιτρέπουν την ελεύθερη κίνηση του πιρουνιού. Έχουν μέσα κλειστά ή ανοιχτά ρουλεμάν για την ομαλή κίνηση. Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι: τα εξωτερικά, τα εσωτερικά αλλά και ένας ενδιάμεσος (semi integrated).

Σαμπρέλα
Βλέπε σκασμένο λάστιχο, βλέπε ταλαιπωρία στη μέση του δρόμου και φωνή απόγνωσης.

Σέλα
Η γνωστή σε όλους σέλα παίρνει διάφορα σχήματα για να ικανοποιήσει τα διαφορετικά είδη ποδηλασίας. Είναι πολύ σημαντικό η σέλα να κατανέμει ομοιόμορφα την πίεση και να μην πιέζονται τα νεύρα στην πυελική ζώνη.

Στεφάνι
Το κομμάτι του τροχού πάνω στο οποίο συγκρατείται το ελαστικό και καταλήγουν οι ακτίνες. Είναι από αλουμίνιο ή ανθρακονήματα και έχει τις κατάλληλες αυλακώσεις, ώστε να «γατζώνει» πάνω του το ελαστικό. Η ποιότητα των στεφανιών και το πλέξιμο των ακτίνων καθορίζουν πόσο συχνά θα κάνουμε ακτινολόγηση (με φυσιολογική χρήση).

Σχάρα
Το απόλυτο αξεσουάρ του ποδηλάτου πόλης. Εκεί ακουμπάμε την τσάντα μας, τα παιδιά μας κλπ. Υπάρχουν δύο τύποι: αυτές που είναι στο τιμόνι και αυτές που στηρίζονται στο σκελετό. Οι δεύτερες έχουν μεγαλύτερη αντοχή και μεταφέρουν περισσότερο βάρος. Οι πρώτες είναι πιο ελαφριές και αφαιρούνται εύκολα όταν δεν τις χρησιμοποιούμε.

Τακάκια
Τα φρένα που ακουμπούν στο στεφάνι ή τα δισκόφρενα επιτυγχάνουν το φρενάρισμα με την τριβή των τακακιών πάνω στο στεφάνι ή τη δισκόπλακα. Υπάρχουν διάφοροι τύπου από τακάκια τόσο στο υλικό όσο και στο σχήμα και τα φρένα του κάθε κατασκευαστή είναι συμβατά μόνο με τα δικά τους τακάκια.

Τιμόνι
Υπάρχουν τιμόνια από αλουμίνιο και από ανθρακονήματα αλλά ενδέχεται να συναντήσουμε και σιδερένια. Τα δεύτερα είναι της μόδας αλλά είναι πολύ ακριβότερα και όχι πάντα πιο ελαφριά. Στο τιμόνι είναι πολύ σημαντικό το πλάτος του που καθορίζεται από το άνοιγμα των ώμων και το στιλ οδήγησης.

Χειρολαβές
Επειδή το μέταλλο είναι κομμάτι σκληρό για να το κρατάμε με τις ώρες αλλά και με μικρή διάμετρο, οι χειρολαβές (πλαστικές ή αφρώδεις) μας λύνουν και τα δύο προβλήματα. Τις προσθέτουμε και τις αφαιρούμε βάζοντας οινόπνευμα για να γλιστρήσουν.

Ψαλίδι
Θα το ακούσουμε και «ψαλίδια». Στο πίσω τρίγωνο του ποδηλάτου είναι οι παράλληλοι με το έδαφος και οι πλάγιοι σωλήνες. Οι πρώτοι καταλήγουν στη μεσαία τριβή και οι δεύτεροι στον κάθετο σωλήνα. Αυτά για τις παραδοσιακές σχεδιάσεις ποδηλάτων. Γενικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι παράλληλοι με το έδαφος σωλήνες (chain stay) είναι υπεύθυνοι για τη μεταφορά της δύναμης στην πίσω ρόδα και οι πλάγιοι για την άνεση που προσφέρει στο πίσω σύστημα. Λίγο απλουστευμένο το τελευταίο αλλά καλή προσέγγιση.

quick release
Η εφεύρεση που άλλαξε τις αλλαγές των τροχών. Το quick release μας επιτρέπει να βάζουμε και να βγάζουμε έναν τροχό χωρίς εργαλεία, δουλειά που παλιότερα απαιτούσε εργαλεία και ήταν μεγάλη φασαρία όταν τρυπούσε μία σαμπρέλα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *