Πώς να «συμφιλιωθούμε» με τις ταχύτητες του ποδηλάτου μας…

1«Αλλάζουμε ταχύτητες μηχανικά χωρίς καν να κοιτάμε αριθμούς, αισθανόμενοι τα πόδια μας».

Τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
Ο Ανδρέας Μαντόπουλος, από το Βike Elevated  μας συμβουλεύει πώς να χρησιμοποιoύμε τις ταχύτητες προς όφελός μας:
https://www.facebook.com/bikeelevated
Οι ταχύτητες βοηθούν τα πόδια μας να ανταποκρίνονται με άνεση στις διάφορες κλίσεις του εδάφους. Όταν τις χρησιμοποιούμε σωστά, σε συνδυασμό με τη σωστή στάση του σώματος μπορούμε να κάνουμε μεγάλες αποστάσεις ή πολυ ώρα ποδήλατο χωρίς να κουραζόμαστε. Πρακτικά, όσο «μικρότερη» είναι η ταχύτητα τόσο πιο εύκολα γυρίζουν τα πετάλια (άρα μικρή ταχύτητα = ανηφόρα) και όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, τόσο «βαραίνουν» τα πετάλια (μεγαλύτερη ταχύτητα = κατηφόρα ή υψηλή ταχύτητα κίνησης).

Ο ρυθμός

Πώς όμως αποφασίζουμε τι ταχύτητα θα χρησιμοποιήσουμε; Καταρχάς δεν το πολυσκεφτόμαστε… Σημασία έχει ο ρυθμός περιστροφής των ποδιών και το να περιστρέφουμε τα πόδια μας όσο το δυνατόν πιο εύκολα. Η ποδηλάτισσα θα πρέπει να έχει σταθερό ρυθμό περιστροφής των ποδιών – όσο είναι δυνατόν – και να τον διατηρεί, ανάλογα με την κλίση του εδάφους. Για παράδειγμα, αν πούμε ότι τα πόδια μας θέλουμε να γυρίζουν με 80 περιστροφές το λεπτό σε μια ευθεία για να αισθανόμαστε άνετα, σε μία ανηφορική κλίση αυτές οι στροφές θα είναι δύσκολο να βγούν. Για να μην πέσει λοιπόν σημαντικά ο ρυθμός μας, θα πρέπει να επιλέξουμε αυτόματα μια μικρότερη ταχύτητα. Το ίδιο ισχύει και στην κατηφόρα, στην οποία αντίστροφα θα επιλέξουμε μεγαλύτερη ταχύτητα για να διατηρηθεί ο ίδιος ρυθμός περιστροφής.

2Το ποδήλατο πόλης
Τα ποδήλατα πόλης έχουν λιγότερες ταχύτητες σχετικά με τα trekking ή mountain bike. Συνήθως έχουν από 3 έως 8, ώστε να είναι πιο απλά και να μην χρειάζονται συνέχεια ρυθμίσεις. Αν μάλιστα οι ταχύτητες είναι εσωτερικές, τα προβλήματά μας θα είναι ακόμη λιγότερα…

Ένα τέτοιου είδους ποδήλατο θα ανέβαινε άνετα ένα δρόμο με μέτρια κλίση αλλά πιο δύσκολα μια ανηφόρα με μεγάλη κλίση. Συγκεκριμένα, η σχέση μετάδοσης από τη μία ταχύτητα στην άλλη είναι μεγαλύτερη, καθώς οι αλλαγές του εδάφους σε μία πόλη δεν είναι και τόσο μεγάλες ή συχνές. Γι’ αυτό και λιγότερες ταχύτητες είναι αρκετές. Στην περίπτωση που αλλάξει η ομαλότητα και όχι η κλίση αλλάζουμε και πάλι ταχύτητα με γνώμονα την ένταση που έχουμε στα πόδια μας. Πρέπει να κάνουμε ποδήλατο χωρίς να αισθανόμαστε τα πόδια μας να πιέζονται και να μην επιβραδύνεται ο ρυθμός περιστροφής.

Ένα ποδήλατο πόλης έχει κατασκευαστεί έτσι ώστε να γίνει το καθημερινό μας εργαλείο, ένας συνδυασμός ευκολίας και απλότητας!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *