Πόνοι από τη σέλα: Πώς να τους αποφύγω;

Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις

Πηγή: MBike.gr

Η σέλα αποτελεί ένα από τα τρία σημεία επαφής της αναβάτριας με το ποδήλατο και τόσο η σωστή επιλογή μοντέλου όσο και η σωστή ρύθμισή της παίζουν καταλυτικό ρόλο στην οδηγική ευχαρίστηση και την απόδοση.

Αυτό που αρχικά πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως, όταν η αναβάτρια πεταλάρει καθιστή, το βάρος της διαμοιράζεται στη σέλα, τα πετάλια και το τιμόνι του ποδηλάτου. Εφόσον η  αναβάτρια κάθεται σωστά επάνω στο ποδήλατο, το 15% περίπου το βάρους της πρέπει να φορτίζει το τιμόνι και το υπόλοιπο ποσοστό να διαμοιράζεται στη σέλα και τα πετάλια.

Τότε και μόνο τότε η αναβάτρια είναι σε θέση – με τη βοήθεια ενός έμπειρου fitter και όχι ενός πωλητή καταστήματος  – να επιλέξει την κατάλληλη σέλα για την ανατομία της, το οδηγικό στιλ, την ευλυγισία και το επίπεδο της φυσικής της κατάστασης.

Ο λόγος που αναφέρουμε το επίπεδο της φυσικής κατάστασης είναι γιατί όσο περισσότερα watts παράγει η αναβάτρια τόσο λιγότερο βάρος ασκεί το σώμα της στη σέλα.

Τι σημαίνει σωστή ρύθμιση της σέλας;
Η σωστή ρύθμιση της σέλας έχει να κάνει, κατά κύριο λόγο, με το ύψος και την κλίση.
Το πιο συνηθισμένο λάθος που παρατηρείται, ακόμα και σε έμπειρες αναβάτριες, είναι πως, θέλοντας να μεγιστοποιήσουν την απόδοση, τοποθετούν τη σέλα πιο ψηλά από το επιθυμητό όριο με αποτέλεσμα να μην διανέμεται σωστά το βάρος του σώματος στη σέλα και τα πετάλια. Αναπόφευκτα, ασκείται περισσότερη πίεση στα καθιστικά οστά και στην ευαίσθητη περιοχή και εμφανίζονται ανεπιθύμητοι πόνοι.
Ανάλογο πρόβλημα δημιουργεί και η αρνητική κλίση της σέλας στα χέρια της αναβάτριας, καθώς το βάρος της δεν υποστηρίζεται σωστά και μεταφέρεται προς τους καρπούς και τους ώμους.

Πώς επιλέγω το κατάλληλο μοντέλο;
Όπως προείπαμε, το σχήμα της σέλας σχετίζεται με την ανατομία, το οδηγικό στιλ, την ευλυγισία και το επίπεδο φυσικής κατάστασης της αναβάτριας.

Φάρδος
Αρχικά, η αναβάτρια πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο φάρδος. Το φάρδος της σέλας σχετίζεται με το φάρδος των καθιστικών οστών της αναβάτριας.
Υπάρχουν αρκετά συστήματα διαθέσιμα στην αγορά που υπολογίζουν το φάρδος των καθιστικών οστών και διευκολύνουν την αναβάτρια να επιλέξει το σωστό φάρδος σέλας για την ανατομία της, χωρίς όμως αυτό να αποτελεί κανόνα.

Σχήμα
Εφόσον, η αναβάτρια έχει επιλέξει το κατάλληλο, για την ανατομία της, φάρδος, καλείται αμέσως μετά να βρει και το κατάλληλο σχήμα σέλας. Το σχήμα σχετίζεται με την ευλυγισία, το οδηγικό στιλ και τη θέση οδήγησης της αναβάτριας πάνω στο ποδήλατο.
Η ευλυγισία της σπονδυλικής στήλης της αναβάτριας (spine flexibility) και το πόσες μοίρες περιστρέφεται η λεκάνη κατά το πεταλάρισμα (pelvic rotation) συνδέονται άρρηκτα με την άνεση της σέλας.
Δηλαδή, διαφορετικό σχήμα θα επιλέξει μία αναβάτρια που δεν έχει υψηλή ευλυγισία, παρουσιάζει υψηλό pelvic rotation και, προφανώς, έχει τοποθετηθεί σε θέση οδήγησης Comfort – εστιάζοντας την άνεση και διαφορετικό μίας πιο ευλύγιστης αναβάτριας που δεν παρουσιάζει pelvic rotation κατά το πεταλάρισμα και έχει τοποθετηθεί σε θέση Competition – εστιάζοντας στην απόδοση και την αεροδυναμική.
Το flat σχήμα σέλας ενδείκνυται για επιθετικές, ευλύγιστες (μηδέν pelvic rotation) και ελαφριές αναβάτριες καθώς επιτρέπει την τοποθέτηση του σώματος σε διαφορετικές θέσεις, ανάλογα με τις απαιτήσεις.
Οι σέλες που φέρουν «κανάλι» στη μέση δεν αποτελούν κάτι το ξεχωριστό ούτε έχουν πλεονέκτημα ως προς την άνεση. Αποτελούν απλά πρόταση των εταιρειών και θεωρητικά έχουν σχεδιαστεί να ασκούν λιγότερη πίεση στην ευαίσθητη περιοχή. Η επιλογή τους είναι καθαρά υποκειμενική.

Padding (μαξιλαράκι)
Τα ίδια περίπου που ισχύουν για το σχήμα, ισχύουν και το paddling της σέλας. Ένας πι οβαρύς και λιγότερο ευλύγιστος αναβάτης, φέρει πιο όρθια θέση κορμού και συνεπώς χρειάζεται περισσότερο padding στη σέλα καθώς ασκείται μεγαλύτερη πίεση στα καθιστικά οστά.
Σημαντικό ρόλο στην άνεση της σέλας παίζει το padding του σορτς – πόσο ενισχυμένο και ποιοτικό είναι, όπως και η εφαρμογή του. Το σορτς πρέπει να εφαρμόζει τέλεια στο σώμα του αναβάτη για να μην μετακινείται το μαξιλαράκι κατά το πεταλάρισμα.
Πριν καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως μία σέλα δεν μας κάνει, πρέπει πρώτα να είμαστε σίγουροι πως είναι σωστά ρυθμισμένη. Επίσης, όταν δοκιμάζουμε μία σωστά ρυθμισμένη σέλα, πρέπει να την οδηγήσουμε τουλάχιστον τρεις φορές, για να μπορέσουμε να συμπεράνουμε αν μας βολεύει και αν θα μας βγάλει πόνους ή όχι.

Συνοψίζοντας
Η επιλογή της κατάλληλης σέλας δεν είναι εύκολη υπόθεση και η πληθώρα των διαθέσιμων επιλογών στην αγορά την κάνει ακόμα πιο σύνθετη. Αποτελεί συνάθροιση παραγόντων (ανατομία, ευλυγισία, φυσική κατάσταση, οδηγικό στιλ, σωστή ρύθμιση) και, σε κάθε περίπτωση, η πραγματοποίηση μία ειδικής μέτρησης μαζί με την καθοδήγηση ενός έμπειρου fitter θα βοηθήσει τον αναβάτη να βρει το σωστό μοντέλο ώστε να μπορεί να απολαμβάνει αποδοτικά και χωρίς ενοχλήσεις το πανέμορφο άθλημα της ποδηλασίας.

5 thoughts on “Πόνοι από τη σέλα: Πώς να τους αποφύγω;

  1. Pingback: Motorsport Werkstatt Ofterdingen

  2. Pingback: รักษาหลุมสิว

  3. Pingback: Breast feeding

  4. Pingback: Home Health Care in Wilmington NC

  5. Pingback: 우리계열카지노

Comments are closed.